Dokter Aarsman in Gigant

De fotografe Medea Huisman (1984) is afgelopen jaar benoemd tot Stadsfotograaf van Apeldoorn. Huisman ziet deze titel als een project, waarbij ze Apeldoorners vraagt om foto’s in te sturen met als onderwerp ‘vrije tijd’. Ze bekijkt dit toegestuurde materiaal op een andere manier dan de meeste Apeldoorners doen, namelijk als inspiratiebron voor de foto’s die ze zelf gaat maken. Degene die ook veel foto’s van anderen bekijkt vanuit zijn expertise als fotograaf is Hans Aarsman (1951). Hij is bekend van de rubriek De Aarsman Collectie in de Volkskrant en hij is regelmatig te gast geweest bij de DWDD als het gaat over fotografie. Omdat hij als de ‘Godfather van de foto-analyse’ wordt beschouwd, heeft Medea hem uitgenodigd voor een optreden in Gigant.

Ik was zeer benieuwd naar de opkomst. Apeldoorn heeft een fotovakschool en een club gedreven en enthousiaste fotografen die bijvoorbeeld Apeldoorn Fotostad op poten zetten. Aan de andere kant klinkt er vaak geklaag, over hoe moeilijk het is om Apeldoorners te mobiliseren. Maar gelukkig zat - eerlijk gezegd tot mijn verbazing - de grote zaal van Gigant tjokvol.

Medea Huisman kwam op en introduceerde Hans Aarsman. Hans begon met het vertellen dat hij moeilijkheden heeft om applaus te ontvangen en dat het een try-out is en daarom de kaartjes goedkoper zijn. Hij vervolgde dat zijn moeder graag wilde dat hij dokter zou worden. Daardoor vroeg Hans zich af hoe het leven als dokter zou zijn en begon hij als kleine jongen dokter-romannetjes te lezen. Terwijl hij dit vertelde, liet Hans op groot scherm de voorkanten van deze romannetjes zien. Deze combinatie was behoorlijk absurd en werkte op de lachspieren.

De methode van Hans’ persoonlijke beleving of onderzoek afgezet tegen afstandelijke algemeen bekende (journalistieke) beelden, bleek de leidraad van de show. Voorbeelden van sporen op straat door gevallen emmers verf en hoe je met vijf paraplu’s boven je hoofd toch nat wordt. Maar ook zwaardere onderwerpen, als de oorzaak van de hoogte sterftecijfers bij bevallingen in de 19e eeuw. Telkens met de invalshoek van de artsenij en het stellen van een nauwkeurige diagnose. Meestal werkte dit heel goed: het was boeiend, onderhoudend en vaak humoristisch. Af en toe zakte Hans’ verhaal een beetje weg, maar voor een try-out was het zeer geslaagd en zijn optreden werd erg goed ontvangen. Hans kreeg langdurig applaus en na afloop werden door de bezoekers gretig boeken gekocht om ze door Hans te laten signeren.

De volgende fotograaf die door Medea is uitgenodigd om een zelfde soort optreden te geven is Jan Dirk van der Burg (1978). Hij komt op zondag 7 oktober naar Gigant met zijn parade-show. Dus als je van fotografie, kijken en humor houdt, kun je deze alvast in je agenda zetten. Voor andere activiteiten van Stadsfotograaf Medea Huisman kun je het beste deze site in de gaten houden en haar Facebook-pagina.